lördag 13 februari 2010

OS

Jag tror att jag ska rapportera lite från OS här nu, d kommer ju inte händasåmycket annat o d lilla fåtal som läser min blogg tror jag inte e så intresserade av OS så då kan ni ju få läsa litegrand iallafall eller struntar ni i det :)

Det har väl börjat sådär kan man ju säga, först nyheten om att man tagit 30 positiva dopingprov men man går inte ut med vilka det rör sig om. Så fegt! Antigen säger man hela sanningen eller så skiter man i att säganågot alls.E d bättre att det kommer ut efter spelen vem som fuskat? Eller att alla aktiva kommer åka omkring o misstänka varandra, tyvärr är det ju så att dom nationer som tidigare åkt fast för doping blir dom man först misstänker igen. Nästa stora motgång hände ju igår då en rodelåkare omkom på träning. Tänk att åka ca 150 km/h o allt skydd du har på kroppen är en hjälm på huvud sedan har du bara en tunn dräkt på dig. Om man då som arrangör har stora stolpar utan skydd eller något så hjälper ju knappast som skydd när du slungas in i stolparna med kroppen först. Riktigt otäcka bilder. Killen flyger somen vantemellan stolpar innan d tar stopp i en av stolparna. Arrangörerna har nog lite att jobba på när d gäller säkerheten där.
Sen har vi invigningen som var bland det mesigaste jag sett, jag e glad att jag inte gick upp kl 3 inatt utan kollade reprisen. Hände inte mycket alls förutom att dom har några hyggliga artister i Kanada, den 16-åriga tjej som sjöng nationalsången var juhelt fantastisk, kolla om den finns på Youtube e mitt tips. Bryan Adams o Nelly Fortado sjöng duett och KD Lang sjöng en fantastisk version på Halleluja. Sedan var det kul att se att en sådan megastjärna som Peter Forsberg såg riktigt stolt där han gick o bar fanan o njöt av det, det syntes att han ville det o inte var tvingad att göra det. Coolt!
Sen hade arrangörerna ännu ett liiitet problem :) När elden skulle tändas så skulle fyra pelare resa sig ur golvet, d gick sådär. Först tog det jäkligt länge innan något hände alls o man såg på Wayne Gretsky som var en av dom som skulle tända elden att han såg lite svettig o nervös ut o inte riktigt visste vad han skulle göra, sedan efter en lång väntan började pelarna resa sig men då reser sig bara 3 av dom 4 som skulle upp, den fjärde som skulle resa sig e kvar i golvet :) Så där står den 4:e personen som ska tända o får snällt stå o hålla sin fackla utan att tända elden, snöpligt att vara så nära att få tända den olymoiska elden, en av d mest ärofyllda uppgifter man kan få, o sen får man inte tända :)
Så mankan väl säga att det finns en viss spänning runt arrangemangen just nu, vi får hoppas att det blir lite mer flyt i fortsättningen, att det inte finns så himla mycket snö e ju inte heller så bra när snö är en ganska viktig del i ett vinter-OS :)
Ikväll börjar iallafall tävlingarna på riktigt, skidskytte som e min favoritgren o damhockey, som jag inte e så imponerad av men e d OS e d OS :) sen får vi se hur länge jag håller mig vaken eftersom vi ska dra till Örebro i hyffsad tid imorgon.
Så ikväll blir det melodifestivalen med lite inslag av damhockey o sedan blir d att sitta på hel spänn när Helena Jonsson o ACO ska köra. Börjar bli lite nervös o spännd känner jag :)

Fler rapporter följer för er som e intresserade för er andra ha d så bra :)

1 kommentar:

  1. Ja men då tackar jag för den lilla rapporten och ser fram emot nästa. Vad skönt att kunna läsa om det här och slippa se det live :-). Och här får man ju också veta det som är värt att veta,,

    SvaraRadera