torsdag 16 april 2009

Vänskap

Idag har jag funderat på vad vänskap innebär, eller vilka olika syner man kan ha på vänskap o vad det innebär för var o en av oss. För mig är riktig vänskap något fint som man ska vara rädd om. För mig innebär riktig vänskap att man respekterar varandra och varandras åsikter, att känna förtroende för varandra, att det finns ett givande o tagande. I mina ögon kan inte vänskap vara en ensidig relation, man är två om en vänskap.
T kom med en tre indelning som jag köpte rakt av idag, Vän - Kompis - Bekant. Det är skillnad mellan dessa enligt mig, jag tror inte att alla håller med mig om indelningen. För mig är vän det allra viktigaste.
Men idag har jag förundrats om hur olika vi kan se på vänskap. Man kan ju faktiskt välja bort personer som man inte vill ha i sitt liv. Alla har ett val i livet o hur man väljer att prioritera säger en hel del om personen tycker jag.
Frågan återstår.... vad e vänskap för dig?

2 kommentarer:

  1. I vänskap tycker jag det ingår så himla mycket, För mig behöver inte en vän vara på ett speciellt sätt... mänsklig med fel och brister som inte försöker vara nåt de inte är, sånt uppskattar jag. Där skrattet ligger nära, men att man också får ha skitdagar...Att man får och inte bara ger...

    Vet inte om jag ser det i de där tre stegen för kompis och vän är nog samma sak för mig.
    Tycker iaf jätte-mkt om dig och linda och hoppas vi ses snart, har inte mått så bra senaste tiden men de har ni kanske sett i bloggen.
    Nu väntar iaf en förhoppningsvis skön semester!

    kram kram

    SvaraRadera
  2. För mig är vän liksom för dig att ge och ta. Man behöver inte ha samma åsikter, inte ha samma stil eller ens gilla samma personer. Men man måste respektera, ha tillit och vara ärlig mot varandra. Man kan ha skitdagar där man bara rapar ur sig dynga och vännen står där tålmodigt och tar emot dig.Oavsett, Oavkortat.
    Som vän har man inga krav och kräver inget av den andre heller.
    Kompis det är någon som man kanske träffa och tar en fika med men som man absolut inte skulle kunna tänka sig anförtro sig till.
    Bekant är någon man hejjar på när man ser den personen på stan.

    SvaraRadera